Recensie: Avondrood – Bes Ceyssens

Auteur:
Bes Ceyssens
Uitgeverij:
Clavis
Aantal sterren:
⭐️⭐️⭐️,5

“Nathan Landrieu groeit vanaf zijn twaalfde levensjaar op in een bordeel in Parijs, in de woelige jaren van de Franse Revolutie. Madame Rosella, de vrouw des huizes, leert hem de kneepjes van het vak en vormt hem tot een onweerstaanbare verleider. Later past Nathan dit talent toe om rijke vrouwen van adel in te palmen. Zo vergaat hij belangrijke informatie, die hij gebruikt om beide partijen van de Franse Revolutie te helpen: de revolutionairen én de adel. Maar dan gebeurt er iets wat Nathan nooit voor mogelijk had gehouden: hij wordt verliefd.”

Na het lezen van de synopsis was ik ontzettend benieuwd geworden naar het boek van Bes Ceyssens! Wat ik ten eerste ontzettend goed gedaan vind in Avondrood is hoe de auteur de Franse revolutie en het leven in 1797 heeft neergezet. Het boek ademt vanaf de eerste pagina het verleden uit en je hebt echt even het idee dat je jezelf waant in 1797. De Franse revolutie is in volle gang en dit speelt dan ook een belangrijke rol in het boek. De auteur verwacht dat je wel enige kennis hebt van de geschiedenis, wat ze gaat niet overal even diep op in. Maar dat hoeft ook zeker niet! De dingen die van belang zijn voor het verhaal licht ze toe en daarnaast weet ze toch heel goed de denkbeelden van beide partijen van de Franse revolutie neer te zetten. Vooral jongeren zullen door deze geschiedenis geboeid worden en op een interessante manier nieuwe kennis erover opdoen.

Daarnaast heeft Bes Ceyssens een hele fijne schrijfstijl. Als je eenmaal begonnen bent in Avondrood dan lees je heel gemakkelijk door. Voor je het weet is het boek uit! De auteur geeft niet al te veel details, maar toch weet ze alles voldoende te beschrijven waardoor je het toch voor je kan zien. Tevens beschrijft ze hoe Nathan lessen heeft gekregen in verleiding. Ook dit is erg goed omschreven en het is dan ook niet moeilijk om je voor te stellen hoe vrouwen bij hem in katzwijm vallen. Als lezer leer je, net als Nathan, hoe je met verschillende zintuigen vrouwen kunt verleiden. Het verleiden gaat niet vanzelf, je merkt echt dat Nathan daar hard voor werkt.

Een minpuntje aan het verhaal vond ik de uitwerking van de karakters. Nathan vond ik persoonlijk echt een leuk en interessant karakter. Ik had nog niet eerder gelezen over een man die in een bordeel werkt. Toch blijven de personages allemaal wat oppervlakkig, ook het meisje waarop Nathan verliefd wordt. Hierdoor mis je de chemie tussen de karakters en leef je niet écht met ze mee. Het boek is ook vrij dun, het telt ongeveer 250 pagina’s. Wat mij betreft had het boek nog wat dikker mogen zijn als zo de personages wat meer diepgang hadden gekregen.

Ik zei eerder dat de auteur op een leuke manier heeft uitgelegd hoe Nathan leerde om vrouwen te verleiden. Op de achterkant van het boek staat beschreven dat het een sensuele roman voor young adults is. Toch was het boek heel erg braaf, zeker als je bedenkt dat Nathan in een bordeel woonde met courtisanes en het zijn werk was om vrouwen te verleiden. Ook hier had meer ingezeten.

Avondrood van Bes Ceyssens is een erg vermakelijk en makkelijk leesbaar boek. Het verhaal is leuk en de historische achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt zorgt voor een originele twist. Toch hadden een aantal aspecten, zoals de karakters, wat meer uitgewerkt mogen worden. Avondrood is zeker een leuk boek om een keer gelezen te hebben, maar het is geen boek dat je nog lang zal bijblijven.