Recensie: Het lied van mijn hart

het lied van mijn hart

Titel: Het lied van mijn hart

Auteur: Lizzie van de Ham & Lily Frank

Aantal sterren: ⭐️⭐️⭐️

“Twee scholen, een winterse schoolreis… kan dat wel goed gaan?

Als muziekdocent Anne net voor de zomervakantie te horen krijgt dat haar contract op het Haags Lyceum niet wordt verlengd, kan ze haar oren niet geloven. Gelukkig vindt ze snel een nieuwe baan op het Thorbecke College. Wanneer ze in december mee wordt gevraagd op een schoolreis naar Brussel waar ook het Haags Lyceum aan meedoet, staat ze ineens oog in oog met haar opvolger Sjoerd Scheltema. Dan wordt pijnlijk duidelijk waarom haar contract niet werd verlengd: Sjoerd is het neefje van haar oude directeur.

Intussen staat ook 5-HAVO-leerling Liv voor een onaangename verrassing als blijkt dat haar grote rivaal van het Haags Lyceum meegaat naar Brussel. Kim Ji Ho versloeg haar genadeloos tijdens Den Haag’s Got Talent en hij laat geen gelegenheid voorbij gaan om dat haar in te wrijven. Liv kan Kim nu nog minder uitstaan en doet er alles aan om hem te ontlopen.

Zal de stemming tijdens deze winterse trip onder het nulpunt zakken of zal de liefde de temperatuur tot een hoogtepunt laten stijgen?”

Wat een heerlijk boek is Het lied van mijn hart van Lizzie van den Ham en Lily Frank! In het boek volgen we twee verhaallijnen, die van Liv en van Anne, die elkaar om en om afwisselen. Dit is erg slim gedaan, want je wilt continu weten hoe het verdergaat met beide verhaallijnen, waardoor het boek bijna niet weg te leggen is! Je wilt Het lied van mijn hart het liefst in één ruk uitlezen. Dit komt mede door de over het algemeen fijne schrijfstijl van beide auteurs. De schrijfstijl is beschrijvend, maar wordt nooit langdradig. Zo worden de straten in Brussel erg goed beschreven zonder dat het erg langdradig wordt, maar wel voldoende zodat je er een beeld van kan vormen. Echter is de schrijfstijl af en toe wat aan de kinderlijke kant. Hierdoor wist ik niet zo goed wat nu de doelgroep voor dit boek is. Zijn dat de jongere young adults (12-15 jaar), of valt het boek meer in de categorie chicklit? Met name de eerste helft van het boek voelt aan als een tienerboek, mijn 14-jarige ik zou dit boek dan ook geweldig vinden. Maar na de helft komt er een andere slag in het boek en komen er zelfs een aantal sexy scènes voorbij, waardoor dit boek meer onder een chicklit zou vallen. Tijdens het lezen merkte ik dat ik hierdoor een beetje in de war raakte, omdat ik gewoonweg niet goed wist voor welke doelgroep dit boek geschreven was.

De personages in het boek vond ik stuk voor stuk fantastisch. Zowel de vier hoofdpersonages Anne, Sjoerd, Liv en Kim Ji Ho, als de bijkarakters zijn allemaal erg goed geschreven. De hoofdpersonen sluit je al snel in je hart, maar ook de bijkarakters zijn allemaal erg kleurrijk en divers. Zo is de beste vriendin van Liv bijvoorbeeld lesbisch en zijn de leerlingen in de klas niet allemaal van Hollandse nationaliteit. Dit zorgt voor een realistische representatie van de huidige middelbare schoolklassen en erg fijn om over te lezen. Ook het feit dat Kim Ji Ho Koreaans is, een nationaliteit die ik nog niet heel veel voorbij heb zien komen in young adults/chicklits, vond ik erg leuk.

Het eind van het boek was voor mij vrij abrupt en ik miste dan ook een groots climaxmoment of een grootse confrontatie die ik vanaf het begin had verwacht. Het einde van het boek was zeker niet slecht, maar er had nog meer uitgehaald kunnen worden en het boek nog iets meer diepgang mee kunnen geven.

Al met al heb ik genoten van Het lied van mijn hart. De personages sluit je al snel in je hart en ook de bijkarakters zijn stuk voor stuk heel levendig en kleurrijk. Door de schrijfstijl, die af en toe een beetje kinderlijk was, wist ik niet precies wat de doelgroep voor dit boek was waardoor ik daar toch af en toe door afgeleid was. Het boek krijgt van mij daarom 3 sterren.

Een gedachte over “Recensie: Het lied van mijn hart”